Rajd pieszy Chęciny – Jaskinia „Raj” - Rezerwat Wietrznia- Użytek ekologiczny Glinianki- Kadzielnia
Dzisiejsze zajęcia dla klas I i II rozpoczęły się w auli naszej szkoły od wykładu prof. dr. hab. Marka Jóźwiaka pt. „Mikroklimat Jaskini Raj” . Dzięki temu uczniowie mogli lepiej przygotować się do obserwacji w terenie i zrozumieć, jakie czynniki wpływają na unikalne warunki panujące w jaskiniach. Następnie grupa udała się do Jaskini „Raj” , aby skonfrontować zdobytą wiedzę z rzeczywistością i zobaczyć na własne oczy zjawiska, o których mowa była wcześniej.
Kolejnym etapem zajęć była wizyta w rezerwacie przyrody Wietrznia , należącym do Światowego Geoparku UNESCO . Tu uczniowie poznawali bogactwo geologiczne regionu świętokrzyskiego, ucząc się rozpoznawać formacje skalne i rozumieć procesy, które ukształtowały krajobraz. Była to doskonała okazja do łączenia wiedzy książkowej z doświadczeniem terenowym.
Następnie uczestnicy udali się do użytku ekologicznego Glinianki , gdzie omawiano znaczenie różnych form ochrony przyrody . Uczniowie dowiedzieli się, jak nawet niewielkie obszary mogą pełnić istotną rolę w zachowaniu bioróżnorodności i dlaczego odpowiedzialne gospodarowanie zasobami przyrody ma znaczenie dla przyszłych pokoleń .
Podczas całego rajdu prof. Marek Jóźwiak zwracał uwagę nie tylko na walory geologiczne, ale także przyrodnicze i kulturowe odwiedzanych miejsc . Dzięki temu młodzież mogła zrozumieć, że przyroda jest nierozerwalnie związana z historią i działalnością człowieka.
Ostatnim przystankiem zajęć był pieszy przemarsz do rezerwatu przyrody Kadzielnia . Uczniowie wysłuchali tam prelekcji pt. „Kadzielnia – sukces polskich architektów krajobrazu” , poznając przykłady harmonijnego łączenia funkcji przyrodniczych i rekreacyjnych w przestrzeni miejskiej .
Zajęcia terenowe zakończyły się podsumowaniem wrażeń i refleksji uczestników . Był to dzień pełen aktywności i odkryć , który pozwolił młodzieży nie tylko poszerzyć wiedzę o przyrodzie i geologii regionu świętokrzyskiego, ale także dostrzec znaczenie ochrony środowiska